{{ctrl.notification}}
پرواز کانکشن چیست و زمان مورد نیاز بین دو پرواز اتصالی چقدر است؟

اگر اهل سفرهای هوایی و بخصوص سفرهای بین‌المللی باشید، احتمالا تا به حال از پروازهای ترانزیت برای مسیرهایی که از شهر شما پرواز مستقیم به مقصد سفر ندارند، استفاده کرده‌اید. این پروازها مزایا و معایب خاص خود را دارند. هرچند ممکن است مراحل تعویض هواپیما در یک فرودگاه واسطه امری پیچیده به نظر نرسد، اما ممکن است عواملی باعث شوند این روند طولانی‌تر شده و شما از پرواز دوم جا بمانید. در این مقاله اولا درباره زمان مورد نیاز بین دو پرواز اتصالی صحبت می‌کنیم و در ادامه اقداماتی که در صورت جا ماندن از پرواز کانکشن باید انجام دهیم را بازگو خواهیم کرد.

داشتن اطلاعات کافی از انواع پروازها و شرایط و مقررات آن‌ها به شما کمک می‌کند تا در هنگام خرید بلیط هواپیما آگاهانه‌تر تصمیم گرفته و عمل کنیم. یکی از این پروازها، پرواز کانکشن یا اتصالی است که در این مقاله از وبلاگ ماهان چارتر به آن خواهیم پرداخت.

 

 پرواز مستقیم (Direct Flight)

پرواز مستقیم به پروازی گفته می‌شود که از مبدأ تا مقصد با یک هواپیما انجام‌شده و خود به دو نوع بدون توقف (None Stop) و یا توقف دار تقسیم می شود. اما نکته مهم در پروازهای مستقیم این است که با یک شرکت هواپیمایی، یک هواپیما و یک شماره پرواز واحد انجام می‌شود.

 

پرواز اتصالی (Transfer Connection)

پرواز کانکشن (ترانزیت) یا اتصالی پروازی متشکل از دو یا چند پرواز مستقیم است که به صورت دنباله‌ای انجام می‌شود تا مسافر از مبدا به مقصد نهایی برسد. پرواز اتصالی نیز به دو نوع پرواز اتصالی آنلاین و پرواز اتصالی اینتر لاین تقسیم می شود.

پرواز اتصالی یا کانکشن چیست

پرواز اتصالی آنلاین (Online Transfer Connection)

اتصال پروازهای یک شرکت هواپیمایی و شمار پروازهای مختلف

پرواز اتصالی اینترلاین(Interline Transfer Connection)

 اتصال پرواز یک شرکت به پرواز یا پروازهای همان شرکت یا شرکت‌های هواپیمایی دیگر

 

چرا پروازهای اتصالی کانکشن را رزرو کنیم؟

تعویض پرواز ممکن است به دلایل زیادی انجام شود و امروزه امری رایج در بین مسافران و گردشگران است. برخی از مهم‌ترین این دلایل عبارت‌اند از:

  • نبود پرواز مستقیم از مبدأ به مقصد مورد نظر
  • ارزان بودن پروازهای کانکشن نسبت به پروازهای مستقیم
  • طولانی بودن پرواز از مبدا به مقصد موردنظر و جلوگیری از خستگی و جت لگ در پرواز

فاصله مناسب زمانی در پروازهای کانکشن چقدر است

یکی از نکات مهم در انتخاب و رزرو پروازهای اتصالی این است که زمان بین دو پرواز را به اندازه کافی در نظر بگیریم تا اگر پرواز اول تأخیر داشت و یا مشکلی به وجود آمد، زمان کافی برای رزرو پرواز دیگر را داشته باشیم و از پرواز دوم جا نمانیم؛ چرا که یکی از بدترین اتفاقاتی که در پرواز اتصالی ممکن است رخ دهد جا ماندن از پرواز است. هرچند درصورتی‌که پروازهای اتصالی شما از یک شرکت باشند و مقصر جا ماندن از پرواز شما نباشید، طبق قانون وظیفه ایرلاین است که اولین پرواز ممکن را برای شما رزرو کرده و در صورت نیاز هتل و غذای رایگان را در ساعات معطلی در اختیار شما قرار دهد. اما با این ‌همه در صورت جا ماندن از پرواز بازهم این شما هستید که ضرر کرده‌اید و معطل شده‌اید.

از طرفی اگر فاصله بین این دو پرواز بیشتر از حد طولانی در نظر باشد، خستگی در فرودگاه واسطه می‌تواند کمی کلافه‌مان کند. همچنین ازآنجایی‌که در برخی کشورهای واسطه احتیاج به ویزای ترانزیت داریم، خروج از فرودگاه منوط به اخذ ویزای ترانزیت بلند مدت است. ویزای ترانزیت کوتاه‌مدت تنها برای انتظار چند ساعته در فرودگاه واسطه و بعد از آن تعویض هواپیما ادامه سفر به مقصد است و در صورت عدم دریافت این ویزا به مبدا بازگردانیده می‌شویم؛ اما ویزای ترانزیت بلندمدت که معمولاً حداکثر سه روز اعتبار دارد به شما اجازه خروج از فرودگاه و گشت‌وگذار در شهر را نیز می‌دهد.

حال به سوال اصلی برمی‌گردیم که فاصله بین دو پرواز اتصالی را چقدر در نظر بگیریم که از معطلی و یا بدتر از آن جا ماندن از پرواز در فرودگاه واسطه جلوگیری کنیم.

 

زمان مورد نیاز بین دو پرواز اتصالی چقدر است؟

زمان لازم برای تغییر هواپیما در پروازهای اتصالی به فاکتورهایی بستگی دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

 حداقل زمان لازم برای تعویض هواپیما با توجه به نوع هواپیما و نوع اتصال (داخلی به داخلی و یا داخلی به بین‌المللی) بستگی دارد.

هرچند تعویض هواپیما در پروازهای ترانزیت روندی ساده به نظر می‌رسد که بدون معطلی انجام می‌شود اما این‌طور نیست و عواملی ممکن است این روند را طولانی‌تر کند.

زمان بین دو پرواز کانکشن به چه عواملی بستگی دارد

این عوامل عبارتند از:

 

شرکت هواپیمایی متفاوت

 اگر پرواز خود را از دو یا چند شرکت هواپیمایی مختلف رزرو کنید در نظر گرفتن زمان کافی برای تعویض هواپیما برعهده خودتان است. خرید بلیط های اتصالی از یک شرکت هواپیمایی معمولاً بهتر است؛ چرا که هرکدام از این شرکت‌ها قوانین خاص خود را داشته و معمولا کنار آمدن با قوانین یک ایرلاین راحت‌تر است. علاوه بر این هماهنگی پروازهای یک شرکت هواپیمایی بیشتر از چند شرکت است.

 

چک این یا گرفتن کارت پرواز

در سفرهای بین‌المللی بسته به زمان سفر، شلوغی فرودگاه و عوامل دیگر امور چک‌این و گرفتن کارت پرواز ممکن است از پنج دقیقه تا چند ساعت زمان ببرد. پس وقت کافی برای پیدا کردن پرواز خود در تابلو اعلانات، تحویل پاسپورت به متصدی باجه، بررسی و ثبت مدارک، صدور کارت پرواز، وزن‌کشی و تحویل بار در نظر بگیرید. پیشنهاد می‌کنیم اگر به کشوری دیگر سفر می کنید دو ساعت به حداقل زمان انتظار در فرودگاه اضافه کنید   و پروازهایی که فاصله آن‌ها کمتر از این زمان است را انتخاب نکنید.  

نکته: اگر با فرودگاه واسطه آشنایی ندارید و تاکنون در آن قدم نگذاشته‌اید، با شرکت هواپیمایی خود تماس بگیرید و درباره مراحل تعویض هواپیما در آن پرس‌وجو کنید.

 

غربالگری‌های امنیتی فرودگاه

در برخی از فرودگاه‌ها مثل فرودگاه هیثروی لندن تمامی مسافران ملزم به بازرسی امنیتی می باشند. پس از کسب اطلاعات کافی درباره فرودگاه واسطه و قوانین آن زمان لازم برای غربالگری امنیتی را نیز در نظر به زمان مورد نیاز خود اضافه کنید.

غربالگری امنیتی در فرودگاه

وسعت فرودگاه واسطه

طبیعتاً در فرودگاه های بزرگ‌تر مانند فرودگاه جدید استانبول برای رسیدن به گیت خروجی پرواز خود به زمان بیشتری نیاز دارید. بهتر است از قبل کمی درباره فرودگاه واسطه اطلاعات کسب کرده و با یک پیش فرض اولیه از موقعیت و وسعت فرودگاه وارد آن شوید.

 

آب ‌و هوا و شرایط جوی

ناپایداری‌های جوی و حوادث پیش‌بینی‌نشده این‌چنینی در هر کدام از شهرهای مسیر سفر ممکن است باعث تأخیر و کنسلی پرواز شود. به وضعیت آب‌وهوایی در شهرهای مبدا و واسطه توجه کنید و در صورت لزوم زمان کافی برای تاخیرهای احتمالی و رزرو پرواز جایگزین را در نظر بگیرید.

 

درخواست ویلچر یا خدمات خاص

اگر برای پرواز خود ویلچر یا خدمات خاصی درخواست داده‌اید بهتر است بدانید هماهنگی این خدمات معمولا با معطلی همراه است و زمان بیشتری می‌طلبد.

 

تحویل چمدان در فرودگاه واسطه

هیچ تضمینی وجود ندارد که پرواز قبلی چمدان‌های شما را بلافاصله تحویل دهد. اما با در نظر گرفتن اندکی زمان اضافی برای تحویل چمدان، از جا ماندن چمدان در فرودگاه واسط پیشگیری کنید.

نکته: حتماً تمام وسایل ضروری خود مخصوصاً داروها و اشیای با ارزش را در کیف دستیتان گذاشته و با خود به داخل کابین بیاورید.

 

غذا خوردن بین دو پرواز اتصالی

برخی مسافران به ویژه کسانی که رژیم غذایی یا بیماری خاصی دارند لازم است بین پروازها به غذاخوری رفته و غذا میل کنند؛ اگر از این دست مسافران هستید حداقل یک ساعت زمان برای صرف غذا در فرودگاه در نظر بگیرید.

 

سفر با حیوان خانگی

اگر با حیوان خانگی خود سفر می‌کنید این نکته در نظر بگیرید که اکثر فرودگاه‌ها تنها یک مکان برای خدمات حیوانات دارند و ممکن است یافتن و رسیدن به آن اندکی زمان‌بر باشد. بهتر است زمان کافی به آن اختصاص دهید تا از پرواز خود جا نمانید.

سفر با حیوان خانگی

date_range چهارشنبه 16 مهر 1399 remove_red_eye 8622 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09352700430
05138704330
ثبت نظر
chat 0